Sevgili Öğrenciler,

Türkiye’de öğretmenlik formasyonu iki şekilde verilmektedir. Biri fakültemizde ve eğitim fakültelerinin öğretmenlik bölümlerinde yürütüldüğü gibi lisans dersleri kapsamında verilen eğitim; diğeri ise lisans mezuniyetinden sonra/bölüm bitirildikten sonra eğitim fakültelerinde alınan sertifika eğitimi. Fakültemizdeki formasyon, lisans programı içindedir, sertifika programı değildir. Bu sebeple sertifika programına yönelik durumlardan etkilenmemektedir. (Örneğin MEB’in sertifika formasyonunu kaldırmış olması, bir dönem Kur’an kursu öğreticilerine sunulan muafiyet imkanı gibi… Bu durumlar sertifika için geçerlidir, lisans formasyonu için geçerli değildir.)

Fakültemizde formasyon dersleri İPF kodu ile başlamaktadır ve bütün İPF kodlu dersler seçmelidir. Bir öğrenci hiçbir formasyon dersi almadan ya da bazılarını alarak da fakülteyi bitirebilir. Ancak Türkiye’de öğretmen olmak isteyen öğrenciler için formasyon derslerinin tamamını almak ve başarılı bir şekilde mezun olmak gerekmektedir. Bu sebeple öğretmen olmak istiyorsanız İPF kodlu tüm dersleri seçmeli ve başarılı olmalısınız. Eğer öğretmenlik dışında bir planınız varsa farklı dersler alarak da mezun olabilirsiniz. Bu durumda seçmiş olduğunuz formasyon dersleri seçmeli dersler olarak akts olarak mezuniyetinizde geçerliliğini korur, ancak öğretmen olmanız için yeterli olmaz.

Formasyon derslerinin bir kısmı teorik olarak verilmekte iken üç ders teorik ve uygulama olarak verilmektedir. Bunlar Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım, Özel Öğretim Yöntemleri ve Öğretmenlik Uygulaması 1 ve 2. Bu derslerde öğrencilerden dersin içeriğine göre uygulama yapması beklenmektedir. Öğretmenlik sadece teorik bilgi değil uygulama becerisi de gerektiren önemli bir meslektir. Bu mesleği icra edecek olan öğrencilerimizin bu becerileri kazanabilmesi için teorik bilgilerini uygulamalı derslerle beceri haline getirmesi gerekmektedir. Bu konudaki devam, katılım ve çaba öğrencinin sorumluluğundadır.

Formasyon eğitimi, 2. sınıftan itibaren teorik derslerle başlamaktadır; daha sonra bu teorik derslerin uygulamalı dersleri ile devam etmektedir. Dolayısıyla teorik bilgilerin uygulamalı derslerin alımından önce tamamlanması gerekmektedir. Uygulamalı derslerin teorik derslerin alımından önce üstten alınması öğrencinin gelişimi açısından önerilmemektedir. Öğretmenlik uygulaması 1 ve 2 derslerinin üstten seçilmesi ise fakülte kurul kararı ile yasaktır. Öğrenciler ders seçim zamanı seçmiş dahi olsalar mezuniyet aşamasında olmayan öğrencilerin bu dersleri onaylanmamaktadır. Öğretmenlik Uygulaması 1 dersinin seçiminden sonra öğretmenlik uygulaması 2 seçilebilir. Bu ders Güz dönemindeki planlama dahilinde bahar döneminde devam etmektedir.

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım dersi 2 saati uygulama ve 2 saati teorik olmak üzere 4 saatlik bir derstir. Tüm saatlere katılım şarttır. Öğrencilerin dersi seçerken bu dersin başka derslerle çakışmamasına dikkat ederek 4 şubeden birini seçmesi önemlidir. Bu ders kapsamında teorik bilgiler verilmekte ayrıca öğrencilerden materyal tasarlaması istenmektedir. Bunun dışında dönem boyunca verilecek çeşitli uygulamalara katılmaları ve ödevlerini e-kampüs üzerinden yüklemeleri gerekmektedir. Dönem sonu değerlendirme bu uygulamalar esas alınarak yapılacaktır. Uygulamalar için teorik bilgiler ve örnekler ders süresinde verilecek ve dersin öğretim elemanı tarafından geri dönüş sağlanacaktır. Dolayısıyla dersi takip, her derste olduğu gibi bu derste de başarılı olabilmek adına son derece önemlidir. Uygulamalar beceri istediği için katılım bu derslerde çok daha önemli hale gelmektedir.

Uygulamalı derslerin kredi ve AKTS’leri diğer derslere göre daha yüksektir. AKTS bir dersin öğrenciye getireceği iş yükü anlamına gelir. Bu durumda uygulamalı derslerin öğrenciye getireceği iş yükü daha fazladır. Teorik bilgilerin uygulamalara yansıtılması gerekmektedir. Öğrencilerimizin bu dersleri seçerken bu hususu dikkate almaları önemle duyurulur.

Yeni bir şey üretmek başlangıçta öğrencilerimizin gözünü korkutabilir. Ancak dersin takibinde tüm öğrencilerimiz şunu bizzat tecrübe edeceklerdir: dersin teorik anlatımı, verilen olumlu ve olumsuz örnekler, yapılan materyallere dair geri dönüşler ve öneriler sizlere süreç içinde ne yapabileceğinize dair fikir verecektir. Bu sebeple örnek sunumları izlemek, yorumları dinlemek önerileri not almak fikir üretmenizde ve uygulamanızda katkı sağlayacaktır.

Öğrenci sayısına göre grup şeklinde çalışma yapılabilir. Bu durumda gruptan iki materyal tasarlaması istenmektedir. Bunlardan biri materyal dersi için öncelikli olan örgün eğitim programı kazanımına yönelik olacaktır. Diğer materyal ise Diyanet’in 4-6 yaş grubu Kur’an kursu öğretim programından seçilecektir. Dileyen öğrenciler grup yapmayarak tek materyal tasarlayabilir.

Her öğrencinin hangi tarihte hangi kazanım için materyalini hazırlayacağı ve sunacağı dönemin ikinci haftasında belirlenip ilan edilmektedir. Bu konuda seçim öğrencilere aittir. Gerekli diğer açıklamalar ilk derste yapılacaktır.

Hedefimiz: “Anlatmak değil, öğrenci etkileşimini sağlayacak gelişim düzeyine uygun materyaller tasarlamak”tır.

Materyal tasarımına dair ilkeler ve değerlendirme esasları derslerde öğrencilerle paylaşılacaktır.

Sürecin hepiniz için heyecan verici olduğunun farkındayız. Bu süreçte sizin iyi yetişmeniz ve dinimizi yeni nesillere en doğru ve en uygun şekilde aktarabilmeniz için gerekli becerileri kazanabilmeniz konusunda her zaman yanınızdayız. Bu işin iyi yapılması gerekmektedir. Yanlış ya da eksik yapma hakkımız yoktur. Bu ise ancak meslek öncesi iyi bir eğitimle sağlanabilir. Sizlerin de hedeflediğiniz bu kutsal mesleğe dair gerekli özeni ve çabayı göstereceğinize inanıyoruz. Birlikte çalışmayı heyecanla bekliyoruz.

Yeni döneminiz hayırlı olsun.